Tuesday, March 20, 2012

موج دوم از اقیانوس بادا Samsung S8530


پس از آن‌که سامسونگ تصمیم گرفت بادا را به‌‌عنوان سیستم‌عامل انحصاری خود معرفی کند، بر آن شد تا با ارائه آن روی یک گوشی منحصر به‌فرد، بادا را با یک موج سرکش روانه بازار کند تا بلکه به کمک خروش آن، بسیاری جذب اقیانوس بزرگ اما کم‌عمق بادا شوند. حال به نظر می‌رسد، سامسونگ که تلاش زیادی داشته تا بر عمق بادا بیافزاید، این‌بار موج دوم خود را تحت عنوان S8530 (ملقب به Wave II) روانه ساحل کرده تا به بسیاری نشان دهد، اقیانوس بادا به راحتی تسلیم نخواهدشد و می‌توان کیفیت و کمیت را در عرصه پهناور آن به خوبی تجربه کرد. مدتی پیش، فرصتی دست داد تا از نزدیک با این موج دوم در لابراتوار نشریه کار کنیم و ببینیم، آیا سامسونگ خواهد توانست با کمک آن کاربران بیشتری را جذب اقیانوس ساخته خویش کند؟!
طراحی و ساختار: من همان قبلی هستم اما در سایز بزرگ‌تر!
ظاهر گوشی در همان نگاه نخست شما را به یاد S8500 می‌اندازد و حتی اگر به اندازه بزرگ‌تر گوشی توجه نکنید، ممکن است آن را با موج نخست اشتباه بگیرید! البته تنها تفاوت قابل توجه در طراحی را می‌توان در کلید منو دانست که کمی تغییر قیافه داده و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. ابعاد این مدل، برابر با 11/8×59/8×123/9 میلی‌متر است و از آنجا که بدنه‌ای فلزی دارد، وزن 135 گرمی آن به Galaxy S می‌چربد! در سمت راست گوشی دو کلید کوچک و باریک قرار دارد که یکی وظیفه قفل کردن صفحه‌نمایش و دیگری نقش کلید اختصاصی دوربین را بازی می‌کند. با آن‌که کلیدها کوچک هستند اما به دلیل برجستگی مناسب، عملکرد قابل قبولی دارند. سمت چپ گوشی محل قرارگیری کلید یکپارچه کم و زیاد کردن صدا است که آن نیز به‌رغم کوچکی به خوبی از عهده وظایف محوله برمی‌آید! (البته در نمونه‌ای که ما داشتیم، دکمه زیاد کردن صدا کار نمی‌کرد!) در بخش بالایی S8530 جک استاندارد 3/5 میلی‌متری، محل اتصال Micro USB به کامپیوتر (توسط یک حفاظ کشویی محافظت می‌شود) و بلندگوی تک‌کاناله گوشی قرار دارد. البته محل تعبیه این بلندگو چندان مناسب نیست زیرا با قرار گرفتن یک مانع روی آن صدا کاملاً غیرقابل تشخیص می‌شود. بخش جلویی گوشی بیشتر از هر چیزی شامل صفحه‌نمایش بزرگ 3/7 اینچی است که بسیار هم مستعد جذب اثر انگشت و لکه است. بالای آن، دوربین مکالمه تصویری و سنسور Proximity قرار دارد و برای این مدل پیشرفته از سنسور تنظیم خودکار نور صفحه‌نمایش خبری نیست. سه دکمه زیرین با آن‌که هنگام فشردن به خوبی از خود واکنش نشان می‌دهند اما در قاب باریکی قرار گرفته‌اند که گاهی اوقات پیدا کردن آن‌ها برای کاربر دشوار است! با برگرداندن گوشی، لنز دوربین و تک‌فلاش دیود‌نوری که درون یک قاب لوزی شکل قرار دارند، بیشتر از هر چیزی خودنمایی می‌کند. درب فلزی باتری با یک ضامن به خوبی باز می‌شود که باتری 1500 میلی‌آمپری و محل تعبیه سیم‌کارت و کارت‌حافظه جانبی میکرو زیر آن قرار دارد. البته برای استفاده از آن‌ها مجبورید باتری را دربیاورید که چندان دلچسب نیست!




صفحه‌نمایش: خداحافظ Super AMOLED دوست‌داشتنی
صفحه‌نمایش بارزترین تفاوت S8530 با S8500 است، جایی که اندازه 3/7 اینچی جایگزین 3/3 اینچی پیشین شده است. دقت تصویر در همان حد قبلی (800×480 پیکسل) باقی مانده و فناوری لمس نیز مانند S8300 خازنی بوده و از قدرت تشخیص بسیار خوبی (ثبت شش کلیک در هر لحظه) برخوردار است. تا اینجا در ظاهر برتری با موج دوم است اما وقتی که این دو صفحه‌نمایش را کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه نکات تازه‌ای خواهیدشد و آن چیزی جز عدم حضور فناوری Super AMOLED دوست‌داشتنی نیست که با عنوان Super Clear LCD جایگزین شده و به نظر می‌رسد، این اسم تنها یک عنوان برای دلخوشی کاربر است زیرا کیفیت صفحه‌نمایش‌ها آنقدر با هم تفاوت دارد که تنها اشتراک آن‌ها در واژه Super است! زاویه دید و گرمی و زیبایی رنگ‌ها در رده پایین‌تری قرار دارد و چیزی را می‌بینید که از یک صفحه‌نمایشTFT انتظار دارید. البته توانایی مناسب آن زیر نور آفتاب همچنان حفظ شده‌است و در مقایسه با یک صفحه‌نمایش TFT عملکرد خوبی دارد اما چون حضور S8500 سطح توقع کاربران را بالا برده بود، به همین دلیل در این قسمت این موج، قدرت موج نخستین را ندارد، حتی اگر اندازه بزرگ‌تری هم داشته‌باشد.




سیستم‌عامل: کسی در بادا غرق نخواهدشد!
تا به حال در هیچ‌کدام از محصولات رده Wave سامسونگ هیچ سیستم‌عامل دیگری به جز بادا دیده نشده‌است و از آنجا که S8530 لقب Wave II را بر دوش می‌کشد، پس به‌طور حتم شاهد حضور این سیستم‌عامل توانمند در آن خواهیم‌بود. بسیاری ایراد بادا را در کمبود برنامه‌های آن می‌دانند اما پیشرفتی که سامسونگ در فاصله ارائه S8500 تا S8530 داشته تحسین‌برانگیز است. در زمانی‌که من S8500 را ارزیابی می‌کردم، در فروشگاه سامسونگ تنها تعداد انگشت‌شماری از برنامه‌ها وجود داشت اما هنگامی‌که پس از مدت‌ها با S8530 وارد این فروشگاه شدم، با دریایی از برنامه‌های گوناگون روبه‌رو شدم که هر کدام به خوبی دسته‌بندی شده‌بودند و دریافت آن‌ها نیز رایگان بود! هنگام دانلود هر برنامه، آیکون آن در صفحه منوی گوشی ظاهر شده و میزان دانلود آن با یک سطح موج‌مانند روی آیکون نمایش‌داده‌می‌شود که علاوه بر زیبا بودن، به خوبی بیانگر حجم دانلود شده در طی زمان نیز است. سامسونگ در بادا هم از پوسته محبوب تاچ‌ویز خود بهره برده که واسط کاربری بسیار کارآمدی است و در مقایسه با رقبا در جایگاه بالاتری قرار دارد (دست‌کم از نظر من!) البته یکی از ایراداتی که همیشه احساس می‌کردم در بادا همچنان وجود دارد، عدم حضور یک دکمه برای بازگشت به عقب است و برای این منظور کاربر مجبور است از کلید منو استفاده کند و برنامه قبلی را باز نگه دارد. البته با نگه داشتن کلید منو می‌توان وارد Task Manager شد و برنامه‌های باز را به سرعت بست اما این‌کار همچنان نمی‌تواند سرپوش خوبی روی این نقیصه باشد. بادا در کنار پوسته تاچ‌ویز به قدری قابلیت دارد که نمی‌توان در چند سطر به بیان آن پرداخت، فقط در توضیح این سیستم‌عامل و پوسته زیبا ذکر این نکته کافیست که بدانید به کمک آن یکی از بهترین‌ها را همراه خود خواهیدداشت.
پردازنده به‌کار رفته برای S8530، یک نمونه توانمند تحت عنوانARM Cortex A8  است که در حداکثر فرکانس کاری یک گیگاهرتز فعالیت می‌کند. در ساخت این پردازنده که تا پیش از این در مدل‌های S8500 و Galaxy S نیز به‌کار رفته‌بود از فناوری 45 نانومتری استفاده شده‌است. این پردازنده به واحد پردازش گرافیکی مجزا مجهز است که توانایی پردازش 90 میلیون مثلث در هر ثانیه را دارد. در تست‌هایی که در لابراتور نشریه روی این گوشی انجام شد، حداکثر توانایی آن را در پردازش تصاویر و بازی‌های سه‌بعدی نشان می‌دهد.

نمودار 1
نمودار 1


دوربین: لذت عکاسی را با من تجربه کنید
دوربین S8530 درست مانند S8500 است و یک دوربین پنج مگاپیکسلی با توانایی فیلم‌برداری در استاندارد 720p وظیفه ثبت خاطرات شما را بر عهده دارد. منوی دوربین دارای امکانات بسیار خوبی است و هر چیزی درست همان‌جایی قرار دارد که انتظارش را دارید. در دو ستون کناری که به این منظور در نمایاب دوربین ظاهر می‌شود، می‌توان حالت فلاش، فوکوس، سوییچ بین فیلم‌برداری و عکاسی، صحنه، گالری و تنظیمات را انتخاب کرد. همچنین قابلیت فوکوس لمسی نیز فراهم است که با نگه داشتن انگشت برای چند لحظه روی صفحه‌نمایش در هر نقطه فعال می‌شود. فیلم‌برداری در استاندارد 720p و سرعت سی فریم در ثانیه صورت می‌پذیرد. حجم فیلم گرفته‌شده در طی زمان یک دقیقه، به بیش از صد مگابایت می‌رسد. البته یکی از دلایل این مقدار زیاد، به کیفیت بسیار خوب فیلم‌برداری بازمی‌گردد که شما را ناامید نمی‌کند.


تصویر 1: در هوای آفتابی میزان ایزو تا 50 کاهش می‌یابد و کیفیت عکس در حد مطلوبی است.

تصویر 1
تصویر 1

تصویر 2: در هوای نیمه‌روشن و به وسیله فلاش، رنگ‌ها تمایل به زردی دارند.

تصویر 2
تصویر 2

تصویر 3: در تاریکی مطلق با آن‌که دوربین تنها یک فلاش دارد اما کیفیت عکس مناسب است.

تصویر 3
تصویر 3

تصویر 4: در عکاسی از تصاویر نزدیک، پس از چندین بار تلاش، فوکوس اتوماتیک عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.
تصویر 4
تصویر 4


سایر امکانات: دیگه چی می‌خوای؟!
یکی از بخش‌های مورد علاقه من در نسخه پیشرفته تاچ‌ویز، مربوط به نرم‌افزار پخش موسیقی آن است. عملکرد این نرم‌افزار به صورتی است که حتی در صورت قفل بودن صفحه‌نمایش نیز به آن دسترسی خواهیدداشت و یک زبانه جدا ایجاد می‌شود که کاربر را قادر می‌سازد، بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه‌نمایش، از امکانات آن بهره ببرد. همچنین با گرفتن گوشی در حالت افقی، ظاهر هر آهنگ به صورت یک لوح فشرده درآمده و با افکت زیبایی می‌چرخد. صدای پخش‌شده از یک بلندگوی گوشی آن چیزی نیست که انتظارش را دارید و زیاد کردن آن سبب پایین آمدن کیفیت می‌شود اما در مقابل، شفافیت و عملکرد صدا در هدفون فوق‌العاده است. به کمک هدفون‌های کریتیو ما موفق به شنیدن صدای بسیار خوبی شدیم.
امکانات ارتباطی S8530 در حد بالایی قرار دارد. این گوشی قادر به پشتیبانی از شبکه 3G و فناوری‌های HSDPA با سرعت انتقال اطلاعات 3/6 مگابیت در ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت در ثانیه است. همچنین این دستگاه به کارت‌شبکه با قابلیت پشتیبانی از استاندارد 802.11b/g/n، بلوتوث نسخه 3 و GPS به همراهی AGPS مجهز است. حافظه داخلی این محصول سامسونگ، دو گیگابایت است که به کمک حافظه جانبی، 32 گیگابایت دیگر نیز افزایش می‌یابد.
باتری استفاده‌شده در S8530، توانی برابر با S8500 دارد و از آنجا که صفحه‌نمایش در این گوشی هم بزرگ‌تر بوده و هم از نوع پرمصرف‌تر TFT است، شاهد کمتر شدن توان آن در مقایسه با موج نخستین هستیم. البته در مقایسه با سایر مدل‌ها همچنان شاهد عملکرد خوبی هستیم و مقدار زمان ششصد ساعت حالت آماده به‌کار و نزدیک به سیزده ساعت مکالمه در شبکه 2G، به خوبی این ادعا را به اثبات می‌رساند.


سخن آخر
در فاصله تولید نخستین Wave تا Wave II، سامسونگ چندین گوشی دیگر از این سری را نیز به بازار عرضه کرد اما هیچ‌کدام از آن‌ها توانایی خروش یک موج تمام‌عیار را نداشتند تا لقب دومین موج از آن S8530 شود. با توجه به امکانات گسترده و عملکرد قابل قبول این گوشی، به نظر می‌رسد، S8530 به خوبی از عهده متلاطم کردن اقیانوس پهناور بادا بربیاید.


No comments:

Post a Comment