Tuesday, March 6, 2012

نگاه ویژه به گوشی جدید نوکیا با دوربین 41 مگاپیکسلی

نگاه ویژه به گوشی جدید نوکیا با دوربین 41 مگاپیکسلی
نوکیا با معرفی تلفن 808 Pureview و دوربین ۴۱ مگاپیکسلی در کنگره جهانی موبایل بارسلونا ، در کانون توجهات کاربران و خبرنگاران قرار گرفت . نوکیا در مورد دوربین این تلفن می گوید که با فناوری های پیشرفته توانسته است تصویری در اندازه های یک عکس ۵ مگاپیکسلی اما با کیفیتی عالی در اختیار کاربرانش قرار دهد. در این مقاله تلاش داریم راز کیفیت بالای عکس های شکار شده توسط این دوربین را برای شما افشا کنیم. با ما همراه شوید.

نوکیا از عرش تا فرش

در زمان های نه چندان دور وقتی شرکت نوکیا تصمیم می گرفت گوشی موبایل جدیدی را وارد بازار کند، لرزه بر پیکر نیمه جان دیگر تولید کنندگان می افتاد. گوشی هوشمند N95 که یادتان هست! ولی اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست. آن هنگام که اپل تصمیم گرفت وارد این رقابت پر سود شود شاید نوکیا حتی یک لحظه تصور این روزهای کم فروغ را برای خودش نمی کرد.
آری اپل با نوآوری های خاص همیشگی اش و ایجاد یک تعریف جدید برای گوشی های هوشمند توانست شرکت بزرگ نوکیا را از عرش به زیر بکشد. بدتر آنکه مدیران این شرکت همچنان در روزهای خوش گذشته غرق بودند و متوجه تغییرات بزرگی که اپل در سلیقه مردم جهان ایجاد کرد نبودند. آن ها همچنان به نسخه بدقلق Symbian حتی بر روی گوشی های لمسی خود اصرار می ورزیدند، انگار که در خواب زمستانی به سر می برند. غفلت نوکیا به حدی رسیده بود که حتی کم مانده بود شرکت های چینی هم در زمینه گوشی های هوشمند از او موفق تر عمل کنند. به هر حال مدت زمان زیادی طول کشید تا نوکیا تصمیم گرفت درصدد جبران برآید و اولین قدم محکم خود را با گوشی N8 و سپس N9 برداشت. گوشی هایی که هر چند هنوز هم از نظر رابط کاربری به پای محصولات اپل و سامسونگ نمی رسیدند ولی مجموعه ای از خلاقیت ها و نوآوریهای تکنولوژیکی در آنها می درخشید.

نوکیا دوباره متولد می شود

بعد از انتشار خبر پرده برداری نوکیا از گوشی PureView 808 با دوربین 41 مگاپیکسلی در کنگره جهانی موبایل بارسلونا، اولین واکنش من بسیار عادی و بدون هیچ گونه توجهی بود. در ابتدا با شنیدن این خبر تصور کردم که باز هم قرار است با یک گوشی فانتزی و با امکاناتی که فقط برای توجه افکار عمومی مناسب است روبرو شویم. هر چه که بیشتر وارد جزییات خلاقیت نوکیا در زمینه دوربین این گوشی شدم، از بی توجهی اولیه خودم پشیمان شدم و به این نتیجه رسیدم که باز هم نوکیا برای متمایز کردن عظمت و بزرگی اش دست به نوآوری بزرگی زده است و به خوبی توانسته است این قدم را با درایت و پختگی بردارد.

هرآنچه در مورد دوربین گوشی PureView 808 نوکیا باید بدانید

nokia-pureview-808-pic-size-1
اولا آن که تصاویر گرفته شده توسط دوربین این گوشی 41 مگاپیکسل واقعی نیستند. البته منظور ما این نیست که نوکیا به دروغ اینچنین گفته است. حال آنکه دوربین های امروزی در بهترین حالت و مدل می توانند تصاویر 38 مگاپیکسلی را به کاربرانشان عرضه کنند و آنچه دوربین این گوشی شکار می کند، تصاویری با کیفیت 3 تا 8 مگاپیکسل واقعی است. بنابراین پشت تصاویر 41 مگاپیکسلی مورد ادعای نوکیا چه رازی نهفته است؟
نوکیا به درستی دریافته است که دوربین هایی در سایز کوچک مثل دوربین های گوشی های همراه چگونه کار می کنند. همانطور که در مقاله های دیگر قبلی هم گفتم، مگاپیکسل بیشتر همیشه به منزله کیفیت بیشتر عکس ها نیست. هرچه مگاپیکسل دوربینی بیشتر باشد، سایز و حجم اشغالی عکس ها بیشتر می شود ولی ممکن است آنچنان که انتظار داریم کیفیت عکس بیشتر نشود و فقط حافظه جانبی زودتر پر شود. این مهم در دوربین های کوچک نمود روشن تری هم پیدا می کند. سنسورهای کوچک گوشی های همراه به همراه لنزهای نامناسب آنها معمولا منجر به تصاویر بزرگ ولی بی کیفیت می شوند ( بلا نسبت آیفون 4S).
sensor-nokia-1
ثانیا همانطور که میدانید سنسورهای نوری مجموعه ای متشكل از هزاران رديف بسيار كوچك از ديودهای حساس به نور هستند كه می توانند فوتونهای نور را به بار الكتريكی تبديل كنند. اين ديودهای يك سويه را Photosite می نامند. هر فوتوسايت به تابش نور حساس است و مسلماً هرچه نور تابيده شده بر آن شدت بيشتری داشته باشد، بار الكتريكی بيشتری در آن انباشته خواهد شد.
منبع : zoomit

No comments:

Post a Comment