Tuesday, March 20, 2012

اپتیموس کوچولوی ال‌جی LG Optimus Me P350


به نظر می‌رسد سری اپتیموس به‌قدری برای ال‌جی خوشایند بوده که از ده محصول آخری که این شرکت معرفی کرده، هشت تا از آن‌ها نام این سری را در جلوی عنوان خود دارند. حال که ال‌جی عزمش را جزم کرده تا بهترین نمونه‌ها را از دل رده اپتیموس به بازار عرضه کند، می‌خواهد به کمک برخی از مدل‌های ارزان قیمت، قشر کمتر مرفه (معنی بی‌پول را هم می‌دهد!) را نیز به سمت این رده از گوشی‌های هوشمند جلب کند تا به همگان ثابت کند که اپتیموس با بهره‌گیری از معنی نامش (بهترین) قصد دارد نقش اپتیموس تمام گوشی‌های دنیا را نیز بازی کند! البته باید دید که آیا سامسونگ با رده Galaxy، سونی اریکسون با Xperia و موتورولا با Droid، اجازه هنرنمایی به Optimus را خواهند داد؟! Optimus ME گوشی‌ است که ال‌جی آن‌را برای همان قشر کمتر مرفه در نظر گرفته و شاید برای کسانی هم که می‌خواهند با گام‌هایی لرزان پا به عرصه نمونه‌های هوشمند بگذارند، یک تجربه خوب و کم خرج باشد. در ادامه، این تلفن همراه تازه وارد را از نزدیک بررسی می‌کنیم تا بدانید که آیا می‌شود که خود را راضی به داشتن یک Optimus آن‌هم به همراه Me کنید!


طراحی و ساختار: Me یعنی فقط من!
باید اعتراف کنیم که وقتی گوشی را در دست می‌گیرید، خیلی نمی‌توان حدس زد که با یک نمونه اندرویدی سر و کار دارید. البته بیشتر از هرچیزی جثه کوچک و طراحی متفاوت سبب می‌شود که چنین چیزی در ذهن شما تداعی شود وگرنه Optimus Me ظاهر بی‌کلاسی ندارد! ابعاد 12/5×53×108 میلی‌متری به خوبی در دستان شما قرار می‌گیرد و با آن‌که 130 گرم وزن برای چنین ابعادی کمی زیاد است ولی سبب آزار کاربر نمی‌شود.
البته از آنجایی‌که ال‌جی قصد تولید یک گوشی اقتصادی را داشته، تا جایی‌که امکان آن بوده از پلاستیک در ساختار گوشی بهره گرفته است و حتی برخلاف Optimus One که یک نوار با طرح فلز (و نه خود فلز!) دور آن کشیده بود، این‌بار حتی از این ظاهر فریبنده (شاید هم فریب دهنده!) بهره‌ای نبرده است. البته باید اعتراف کنیم که ساختار بدنه گوشی بسیار محکم است و تا وقتی که سفت آن را در دستان خود بگیرید، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد! نمای جلوی گوشی متشکل از چهار کلید لمسی و دو کلید فیزیکی است که وظیفه قطع و وصل کردن تماس را برعهده دارند که توسط یک نوار پلاستیکی به هم متصل شده‌اند (ال‌جی تصور کرده با اینکارش خیلی گوشی قشنگ می‌شود!) کلید قطع تماس وظیفه پاور را هم برعهده گرفته و چهار کلید لمسی، به‌خوبی بیانگر این موضوع است که با یک گوشی هوشمند اندرویدی سر و کار دارید.
در سمت راست، کلید یکپارچه کم و زیاد کردن صدا عملکرد خوبی دارد (وظیفه‌اش از روی اسمش معلوم است!).
در بالا جك استاندارد 3/5 میلی‌متری تنها دیده می‌شود و در سمت چپ پورت micro USB که وظیفه اتصال به کامپیوتر و شارژ دستگاه را برعهده دارد، حضور به هم رسانیده است!
با برگرداندن گوشی، اولین چیزی که خودنمایی می‌کند لنز دوربین است که در بالای آن کلمه 3 مگاپیکسل حک شده است. قاب پشتی یک سطح مات نقره‌ای شکل دارد که اثر انگشت روی آن باقی نمی‌ماند. از آنجایی‌که این قاب به صورت یک تکه طراحی شده، برای دسترسی به باتری باید آن‌را به‌طور کامل جدا کرد که این امر به کمک شیار کوچک بالای گوشی میسر می‌شود (وقتی ما قاب را برداشتیم، به خودمان گفتیم، عجب پلاستیک بی‌کیفیتی!). در زیر این قاب، باتری 1280 میلی‌آمپری قرار دارد که برای درآوردن آن مجبور هستید گوشی را با حرکاتی متحیرالعقول! به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا بلکه باتری رضایت به درآمدن بدهد! البته خوشبختانه تنها برای دسترسی به سیم‌کارت مجبورید تا با باتری سر و کله بزنید و به شیار کارت‌حافظه بدون آن‌که بخواهید انرژی اضافه‌ای صرف كنيد، دسترسی خواهید داشت (نکته عجیبی که در اینجا وجود دارد این است که چرا ال‌جی با ایجاد یک برش کوچک روی قاب بیرونی، دسترسی به کارت حافظه را بدون نیاز به درآوردن قاب فراهم نکرده است).
صفحه نمايش: کسی کوچولوها را دوست ندارد!
اگر خیلی بی‌تعارف بخواهیم درمورد صفحه‌نمايش نظر بدهیم، باید آن‌ را ناامیدکننده‌ترین بخش گوشی در نظر گرفت، جایی‌که هم اندازه 2/8 اینچی برای یک گوشی هوشمند اندرویدی کوچک است و هم اینکه دقت تصویر 240 × 320 پیکسلی نقطه امیدی را در ذهن کاربر ایجاد نمی‌کند. در بسیاری از سایت‌ها این دقت تصویر به اشتباه 230 × 480 پیکسل درج شده است. همچون تمام گوشی‌های اندرویدی از فناوری لمس خازنی در ساخت صفحه‌نمايش استفاده شده و پشتیبانی از ويژگی مولتی‌تاچ نیز برای آن فراهم شده است. از آنجایی‌که سنسور حساس به نور برای تنظیم نور صفحه‌نمايش وجود ندارد، به همین منظور مجبورید مقدار روشنایی را به صورت دستی تنظیم کنید. البته سنسور Proximity به خوبی در هنگام نزدیک شدن صورت شما به گوشی در زمان مکالمه عمل کرده و صفحه‌نمایش را خاموش می‌کند. این سنسور که با شعبده‌بازی ال‌جی، به صورت مخفیانه در سمت چپ جاسازی شده است، تنها گزینه موجود در بالای صفحه‌نمايش است (حالا اگه گفتین ما چطوری پیداش کردیم؟!). برای بررسی بهتر، ما نور صفحه‌نمايش Optimus Me را با Nokia C7 در حالت حداکثر مقایسه کردیم که Optimus Me روشنایی بهتری داشت اما در مقابل زاویه دید Nokia C7 بیشتر بود. در تشخیص لمس، این مدل شباهت زیادی با Optimus One دارد و لمس بسیار آرام را تشخیص نمی‌دهد.

سیستمعامل و پردازنده: خیلی هوشم بالاست!
دیگر فکر نمی‌کنیم کسی باقی مانده باشد که هنوز نداند از چه سیستم‌عاملی روی Optimis Me استفاده شده است. اندروید برای گوشی‌های هوشمند واژه بیگانه‌ای نیست، آن‌هم در زمانی‌که سیمبیان دیگر محبوبیت سابق را ندارد و ویندوزفون توانایی مقابله با اندروید را در خود نمی‌بیند. ال‌جی از نسخه 2/2 این سیستم عامل روی تلفن همراهش بهره گرفته است و از پوسته مخصوص به خود (که من هیچ‌وقت دوست نداشتم!) برای ایجاد تغییر در ظاهر استفاده کرده است. با توجه به اندازه کوچک و دقت تصویر پایین صفحه‌نمايش، خاطره خیلی خوبی را نمی‌توان در کار کردن با گوشی و به‌خصوص جست‌وجو در میان صفحات اینترنت کسب کرد. به‌خصوص برای مشاهده برخی از متون ریز حتما باید از خاصیت بزرگنمایی استفاده کنید وگرنه به‌جز حروفی درهم و برهم چیز دیگری عاید شما نخواهد شد!
از آنجا که ال‌جی قصد تولید یک مدل به‌نسبت ارزان در سری هوشمند داشته است، پس اگر فکر می‌کنید با یک پردازنده 1 گیگاهرتزی سر و کار خواهید داشت، کاملاً در اشتباه هستید! پردازنده ARMv6 در حداکثر فرکانس 600 مگاهرتز فعالیت می‌کند و می‌توان آن‌ را حداقل چیزی دانست که قادر به اجرای برنامه‌ها روی گوشی است. نکته قابل تأمل و شاید مثبت را در این بخش می‌توان درباره چیپ‌ست گرافیکی مورد استفاده دانست که جدا از توانایی‌اش، کاربر را حداقل دلخوش به داشتن چنین چیزی می‌کند. Adreno 200 چیپ‌ست گرافیکی‌ است که در مدل‌های گران‌تری چون Optimus One و حتی Nexus One نیز مورد استفاده قرار گرفته است (البته وجود One در نام این دو مدل دلیل بر هیچ شباهتی بین آن دو نیست!). البته ما کلی آزمون از این پردازنده و چیپ‌ست گرافیکی گرفتیم تا متوجه شویم که در مواجهه با دنیای واقعی چه عکس‌العملی نشان خواهند داد (در هفت‌خوان سخت‌افزار نتیجه این آزمون‌ها را خواهید دید).

دوربین: زیاد با من عکس نگیرید!
یک دوربین 3 مگاپیکسلی را نمی‌توان شاهکاری در بین مدل‌های امروزی قلمداد کرد اما تناسب بین مشخصات سخت‌افزاری، قیمت و کیفیت این دوربین به خوبی رعایت شده است. یکی از مواردی که من همیشه در گوشی‌های اندرویدی ال‌جی دوست داشتم، منوی بسیار کامل و گویای دوربین آن است. در واقع همه‌چیز همان ‌جایی است که انتظارش را دارید و با یک رابط گرافیکی زیبا، دسترسی به قسمت‌های مختلف منو فراهم شده‌است.البته تمام این‌ها دلیل نمی‌شود که بخواهید موقع عکس گرفتن، همچون یک عکاس حرفه‌ای ژست بگیرید زیرا نه از فوکوس اتوماتیک خبری است و نه فلاش برای عکاسی در شب فراهم شده است (البته در برخی از سایت‌ها برای دوربین نوشته که فوکوس اتوماتیک دارد اما هرکاری کردیم این قابلیت را در دوربین ندیدیم!).
از آنجایی‌که فلاشی برای دوربین موجود نبود، به همین خاطر ناچار شدیم نمونه‌های عکاسی را در هوای روشن بگیریم. نویز به نسبت زیاد، موردی است که تقریباً تمام عکس‌ها از آن رنج می‌برند. البته در مقابل کیفیت رنگ‌ها مناسب است و از آنجایی که سرعت شاتر در موقع عکاسی بالا است، میزان تاری در تصاویر و عکس‌های گرفته شده میزان پایینی خواهد بود. در ادامه چند نمونه از هنرنمایی‌های ما با این دوربین را مشاهده می‌کنید.
در فیلم‌برداری بهترین گزینه یعنی VGA با سرعت 24 فریم در ثانیه را انتخاب و به مدت یک دقیقه شروع به ضبط خاطرات کردیم! همان آزاردهندگی نویز در اینجا نیز وجود داشت و مورد دیگری که سبب ناامیدی ما از ضبط تصاویر خاطره‌انگیز شد، کیفیت پایین ضبط صدا بود که انگار روی میکروفون ضبط صدا را با یک وسیله خارجی پوشانده باشیم، صدا ضعیف ضبط می‌شد. برای یک دقیقه فیلم‌برداری حجمی معادل با 10 مگابایت اشغال شده و قالب ذخیره‌سازی کلیپ‌ها 3gp است.

سایر امکانات: این‌جا کمی بیشتر توقف کنید!
با توجه به آن‌که Optimus Me یک مدل هوشمند اندرویدی است، می‌توان حداقل امکانات ارتباطی را برای آن متصور بود. پشتیبانی از شبکه 3G سبب می‌شود از اینترنت پرسرعت HSDPA بهره‌مند باشید و Wi-Fi شما را به شبکه بی‌سیم متصل می‌کند (البته خبری از استاندارد n نیست). از دیگر امکانات این مدل می‌توان به GPS به همراهی AGPS ،EDGE و GPRS اشاره کرد. باتری گوشی یک نمونه 1280 میلی‌آمپری است که باز برخی از سایت‌ها به اشتباه 1250 میلی‌آمپری ذکر کردند (جالب است که چرا درباره این گوشی این همه اطلاعات متناقض وجود دارد!). شاید مدت زمان کارکرد باتری را نتوان به‌دقت بیان کرد اما می‌توان در حالت آماده کار، بیش از 500 ساعت و زمان مکالمه تا 7 ساعت، نسبت به آن امیدوار بود.
هفت خوان سخت افزار
حالا می‌رسیم به مرحله‌ای که Optimus Me با ترس و لرز فراوان پا به آن گذاشت! امکانات سخت‌افزاری نه چندان قوی سبب می‌شود که نه ما و نه حتی خود گوشی، امید چندانی به پیروزی در هفت‌خوان تو در توی ما نداشته باشیم.

خوان نخست: Benchmark Pi
در مرحله اول به نظاره سرعت محاسبه عدد «پی» نشستیم و مشاهده کردیم که گوشی در عرض 2904 میلی‌ثانیه این عملیات را انجام داد و در مقابل دیدگان حیرت‌زده همگان با سربلندی از این خوان خارج شد! حالا چرا ما شگفت زده شدیم؟ زیرا پیش از این Optimus One ال‌جی این مرحله را در مدت زمان 2809 میلی‌ثانیه به پایان برده بود و حتی تبلت کریتیو با یک پردازنده 1 گیگاهرتزی به رقم 3874 میلی‌ثانیه دست یافته بود (در اینجا رقم پایین‌تر نشان از عملکرد مناسب‌تر دارد.).

خوان دوم: Neocore
از آنجا که چیپ‌ست گرافیکی Optimus Me از رابط گرافیکی OpenGL پشتیبانی می‌کند، این برنامه می‌تواند نرخ متوسط فریم را در یک محیط گرافیکی به همراه رابط گرافیکی نمایش دهد. سرعت فریم 17/2 در هرثانیه، نشان از این داشت که خیلی هم نباید روی توانایی این چیپ‌ست حساب کرد (Optimus One با دارا بودن همین نمونه، نرخ فریم 30/6 را داده بود).

خوان سوم: Benchmark
این برنامه به  چهار قسمت پردازنده، حافظه، گرافیک و فایل سیستم امتیازهایی را اعطا می‌کند كه در اين گوشي اين مقادیر به ترتیب برابر با 403/40، 184/46، 161/94 و 54/30 شد(امتیازها در کل قابل قبول است). همچنین سرعت کپی کردن اطلاعات برابر با 167/61 مگابایت در ثانیه، ایجاد 1000 فایل خالی در طی مدت زمان 39/43 ثانیه و پاک کردن 1000 فایل خالی در عرض 7/04 ثانیه صورت پذیرفت.

خوان چهارم: Quadrant Advanced
از آنجاکه این خوان مقایسه بخش‌های مختلف با سایر مدل‌های موجود در بازار است، پس احتیاجی به توضیح ندارد و می‌توانید نتایج را در تصاویر زیر به خوبی مشاهده و مقایسه کنید (توجه داشته باشید که Optimus Me برخلاف اکثر مدل‌ها، مجهز به نسخه 2/2 اندروید است که سبب کارایی بهتر به‌خصوص در پردازنده می‌شود).

خوان پنجم: Linpack
این نرم‌افزار قدرت محاسباتی پردازش‌های خطی پردازنده را در هر ثانیه نشان می‌دهد. عدد 3/295 مگافلاپ در هر ثانیه، نمره رفوزه شدن در این خوان محسوب می‌شود (حالا ما چون ال‌جی رو دوست داریم، تک ماده کردیم تا گوشی به خوان بعدی هم برسد)!

خوان ششم: Set CPU
در اینجا پردازنده در طی سه آزمون، سرعت محاسباتی آن سنجیده می‌شود. این سه تست شامل long Bench ،Short Bench و Stress Test می‌شود. Optimus Me در این خوان به‌خوبی از پس عملیات محوله برآمد و به ترتیب زمان‌های 424، 9009 و 262010 میلی‌ثانیه را نشان داد (زمان‌های این خوان حتی از Optimus One نیز سریع‌تر بود تا ثابت کند که تک ماده در مرحله قبلی، سبب بالا رفتن روحیه گوشی شده است!).

خوان هفتم: Browser Mark
این نرم‌افزار روی مرورگر گوشی اجرا می‌شود و با استفاده از یک سری تست محاسباتی و گرافیکی، امتیازی را به دستگاه می‌دهد. این امتیاز برای Optimus Me رقم 15085 بودکه یک حد متوسط به حساب می‌آید (این امتیاز برای Optimus One ال‌جی برابر با 15332، برای iphone 3GS برابر با 26897 و برای موتورولا دروئید 14918 است).



No comments:

Post a Comment