Tuesday, March 20, 2012

LG P500 Optimus One


به نظر می‌رسد، ال‌جي عزم خود را برای موفقیت در سری گوشی‌های هوشمند جزم کرده است و تصمیم گرفته تا پس از مدت‌های مدید یکنواختی و تمرکز بر نمونه‌های بدون سیستم‌عامل، این‌بار به آزمایش این سیستم‌عامل‌ها و به خصوص اندروید بپردازد. برگزیدن اندروید در ظاهر یک انتخاب منطقی است زیرا این سیستم‌عامل به تازگی توانسته بر سلطه طولانی مدت سیمبیان پایان دهد و خود در صدر قرار گیرد. Optimus One یکی از گوشی‌های اندرویدی ال‌جی است و با آن‌که نخستین نمونه نیست اما می‌توان آن را بهترین قلمداد کرد. زمانی متوجه این بهترین می‌شوید که بدانید Optimus One در مدت چهل روز به فروشی بالغ بر یک میلیون دست یافته‌است. آماری که می‌تواند اسم آن را در تاریخ ال‌جی جاودانه سازد. حال بايد دید، آیا این گوشی می‌تواند بالی برای پرواز ال‌جی و کسب موفقیت در سری مدل‌های هوشمند باشد؟

طراحی: من را دوست بدارید!
وقتي برای نخستین بار گوشی را در دست می‌گیرید، ممکن است کمی از آن چیزی که تصور می‌شود، سنگین‌تر به نظر برسد. اما وزن 129 گرمی مقداری نیست که سبب آزار شود (من خودم حتی نمونه‌های کمی سنگین را دوست دارم!) ابعاد 13/3×59×113/5 میلی‌متری با لبه‌های گرد گوشی، به خوبی در دست جای می‌گیرد. با آن‌که در ساخت Optimus One واژه‌ای به نام فلز معنا ندارد! اما پلاستیک به‌کار گرفته شده در بدنه، کیفیت بسیار خوبی دارد و البته ال‌جی با زیرکی تلاش کرده تا با استفاده از یک نوار فلز مانند در کنار بدنه، حس استفاده از فلز را برای کاربر زنده نگه دارد (ما که گول نخوردیم!). چهار کلید مخصوص مدل‌های اندرویدی، زیر صفحه‌نمايش عملکرد خوبی دارند و دو کلید وسطی در یک قاب با نوار نقره‌ای احاطه شده‌اند. در سمت راست، کلید یکپارچه صدا تعبیه شده که بسیار باریک است و کار کردن با آن چندان راحت نیست. این باریکی درباره دکمه پاور که بالای گوشی قرار دارد نیز دیده می‌شود و در کنار آن جک استاندارد 3/5 میلی‌متری وجود دارد. محل اتصال به کامپیوتر نیز در بخش پایینی گوشی است که به دلیل نبود محافظ، مستعد ورود گردوغبار است. جنس پلاستیک پشتی از نوعی است که اثر انگشت را جذب نمی‌کند و احساس خوشایندی را هنگام لمس آن به کاربر القا می‌کند. البته در مقابل، صفحه‌نمایش به خوبی لک و کثیفی را جذب مي‌کند و توصیه ما این است که همیشه یک دستمال برای تمیز کردن آن در جیب خود داشته‌باشید! بالای صفحه‌نمايش تنها سنسور Proximity براي قطع خودکار تماس وجود دارد. البته این سنسور که در سمت چپ لوگو تعبیه‌شده چندان قابل مشاهده نیست (ما که خودمون رو کشتیم تا تونستیم یه چیزایی ببینیم!).


صفحه‌نمايش: عالی نیستم اما خوبم!
با این‌که دقت تصویر 480×320 پیکسل را نمی‌توان گزینه فوق‌العاده‌ای در نظر گرفت اما روشنایی خوب و نمایش مناسب رنگ‌ها، سبب می‌شود تا از کار کردن با صفحه‌نمايش رضایت داشته‌باشید. جالب اینجاست، با آن‌که صفحه‌نمایش از فناوری خازنی در لمس استفاده می‌کند اما کلیک‌های بسیار آرام را تشخیص نمی‌دهد. البته ناامید نشوید زیرا همین خاصیت می‌تواند یک نکته مثبت نیز تلقی شود و درصد خطا را در کلیک‌های سهوی پایین بیاورد (من همیشه مقدار بسیار کمي فشار را برای اجرای فرامین ضروری می‌دانم). میزان Refresh Rate این صفحه‌نمايش برابر با 72 هرتز و ميزان تراکم پيکسلي آن 160 پيکسل است.


سیستم‌عامل: به من می‌گن اولین اندروید فارسی جهان!
یکی از اقدامات جالب ال‌جی در ایران، فارسی‌سازی اندروید نسخه 2/2 بوده که در Optimus One از آن استفاده شده‌است. به‌طور کل، این فارسی‌سازی به خوبی صورت گرفته و در این تبدیل از واژگان مناسبی بهره گرفته شده، اگرچه هنوز تمام منو به‌طور کامل فارسی‌سازی نشده‌است. صفحه‌کلید مجازی فارسی، به خصوص در حالت کامل، دارای کلیدهای درشتی است که به کمک آن می‌توان در تایپ سرعت مناسبی داشت. یکی دیگر از نقاط مثبت در این مدل، برنامه Think Free office است که به کاربر اجازه می‌دهد، هر برنامه‌ای را که دوست داشته‌باشد، با سهولت روی گوشی خود نصب کند.
در Optimus One از پوسته مخصوص ال‌جی استفاده شده‌است. البته این پوسته تفاوت شگفت‌انگیزی را نسبت به ظاهر اصلی اندروید ایجاد نمی‌کند و شکل آیکون‌ها و نوع چیدمان آن‌ها کاملاً معمولی و یکنواخت است و حتی در مقابل پوسته تاچ‌ویز سامسونگ در گوشی‌های اندروید، می‌توان آن را نوعی بدسلیقگی نیز به شمار آورد!
به‌طور حتم، پردازنده استفاده‌شده روی Optimus one را نمی‌توان نقطه عطف این گوشی دانست. Qualcomm MSM7227 بر پایه معماری ARM11 ساخته شده و دارای حداکثر فرکانس 600 مگاهرتز است که در بين نمونه‌های مدرن امروزی حرف چندانی برای گفتن نخواهدداشت. بر‌اساس اطلاعات ارائه‌شده، فرکانس (Digital System Processing) این پردازنده برابر با 320 مگاهرتز بوده و از Floating Point Unit نیز پشتیبانی می‌کند. البته بهتر است از کارایی پردازنده خیلی هم ناامید نباشید زیرا در اینجا چیپ‌ست گرافیکی Adreno 200 به کمک می‌آید. این چیپ‌ست گرافیکی که در مدل‌هایی چون Nexus One و HTC Evo به‌کار رفته‌است، نختستین نمونه‌ای بود که از OpenGL ES 2.0 پشتیبانی می‌کرد. اين توضيح لازم است که میزان حافظه جانبی دستگاه برابر با 428 مگابایت است.


دوربین: اینجا دیگه خبری نیست!
شاید مشاهده یک دوربین سه مگاپیکسلی خبر خوشایندی برای شما نباشد، حتی اگر کیفیت آن در مقایسه با سایر سه مگاپیکسلی‌ها در مکان بالایی قرار بگیرد (به قول یکی از مدیران ال‌جی، دوربین 3 در حد 5!!) در کنار لنز دوربین خبری از فلاش نیست تا فکر عکاسی در شب را هم از ذهن خود بیرون کنید. البته منو دارای امکانات کاملی است و دوربین به فوکوس خودکار نیز مجهز است.دوربین فیلم‌برداری گوشی امکان فيلم‌برداري در استاندارد VGA و با سرعت 18 فریم در ثانیه را دارد. به‌طور حتم، این توانایی شما را تحت تأثیر قرار نخواهدداد. با آن‌که در نمونه‌های ضبط‌شده کیفیت رنگ‌ها مطلوب است اما سرعت پایین فریم آزاردهنده است.


سایر امکانات: با من همه چیز دارید!
امکانات ارتباطی Optimus One در حد مناسبی است. پشتیبانی از شبکه 3G باعث می‌شود تا از اینترنت پرسرعت HSDPA بتوانید استفاده کنید (اگرچه برای ما ایرانی‌ها همچنان یک رؤیاست!) حافظه داخلی گوشی 170 مگابایت است که به کمک کارت‌حافظه جانبی می‌توان آن را تا 32 گیگابایت افزایش داد (درون جعبه یک کارت دو گیگابایتی است). Wi-Fi این مدل از استانداردهای b/g پشتیبانی می‌کند و خبری از استاندارد n نیست. باتری 1500 میلی‌آمپری یکی از نقاط مثبت این مدل است که توان خوبی را برای آن فراهم می‌آورد. 700 ساعت حالت آماده به‌کار در شبکه 2G و 550 ساعت در شبکه 3G از هنرمندی‌های این باتری است. همچنین اين باتري امکان تأمين 8 ساعت مکالمه در شبکه 2G و بیش از 7 ساعت در شبکه 3G را دارد.

هفت‌خوان سخت‌افزار
حالا رسیدیم به مرحله‌ای که Optimus One بايد با نرم‌افزار دست‌وپنجه نرم کند. در اینجا هفت خوان را در سر راه گوشی قرار دادیم تا ببینیم توانایی‌های واقعی آن چقدر است.


خوان اول: Benchmark Pi
خوان نخست، توانایی پردازنده را در محاسبه عدد پی می‌سنجد که به‌طور حتم هرچه این عدد کمتر باشد، سرعت و قدرت پردازنده در اجرا بالاتر خواهدبود. این مقدار برای Optimus One عدد 2809 به دست آمد. برای مقایسه، بهتر است بدانید، این رقم برای Galaxy S برابر با 1342 بود.



خوان دوم: Neocore
در این نرم‌افزار، توانایی پردازنده و چیپ‌ست گرافیکی به چالش گرفته‌می‌شود. در حقيقت، هرچه سرعت اجرای این برنامه که مانند یک شبیه‌سازی بازی است، بالاتر باشد، توان دستگاه نیز به‌طور حتم بيشتر خواهدبود. ميانگين به دست آمده برای این برنامه، 30/6 فريم در ثانيه بود که در حد استانداردی است.


خوان سوم: Benchmark
عملکرد این نرم‌افزار از اسم آن مشخص است. در این خوان، گوشی مبارزه سختی را در پیش دارد و به همین دليل از سه بخش Memory، CPU و گرافیک کمک می‌گیرد. امتیاز تعلق‌گرفته به این سه بخش، به ترتیب برابر با 183/32، 409/77 و 222/03 بود (در گوشی Galaxy S این امتیازات 660/56، 769/65 و 309/19 بود).


خوان چهارم: Quadrant Advanced
بهترین خاصیت این خوان، مقایسه نتایج به دست آمده از گوشی با سایر مدل‌ها است که به خوبی می‌تواند توان Optimus One را در مواجه با ديگر رقبا به نمایش بگذارد. البته توجه داشتید که در این رقابت، به جز Nexus One، نتایج سایر گوشی‌ها از نسخه 2/1 اندروید به دست آمده که در آنجا عملکرد سخت‌افزاری گوشی‌ها (به خصوص پردازنده) ضعیف‌تر ثبت شده‌است. نتایج حاصل از این مقایسه‌ها را در تصاویر مشاهده می‌کنید.






خوان پنجم: Camera
در این قسمت خود ما نقش یک خوان را بازی کردیم و چون اسمی برای نرم‌افزارمان نداشتیم، اسم خارجی دوربین را انتخاب کردیم! از آنجا که دوربین فاقد فلاش است، عکسی در تاریکی، به‌عنوان نمونه نگرفتیم و در سه حالت نور روز، هوای نیمه‌روشن و استفاده از فوکوس اتوماتیک آن را تست کردیم.

در هوای نیمه‌روشن، میزان نویز تصویر بسیار زیاد است و ما را از عکاسی در چنین شرایطی پشیمان کرد!

عملکرد فوکوس اتوماتیک مناسب است و فواصل نزدیک را به درستی شناسایی می‌کند.

بهترین عملکرد دوربین در هوای روشن به دست می‌آید. رنگ‌ها به‌خوبی نمایش‌داده‌می‌شود و تصویر فاقد نویز است.

خوان ششم: SetCPU
این نرم‌افزار برای به چالش کشاندن پردازنده در دو حالت تست کوتاه و بلندمدت وسیله خوبی است که پردازنده را مجبور می‌کند، عملیات تحمیلی به آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برساند! در تست کوتاه‌مدت، پردازنده در زمان 522 میلی‌ثانیه موفق به پایان این خوان کوچک شد و در آزمون بلندمدت، این زمان به 9511 میلی‌ثانیه رسید.

خوان هفتم: Browser Mark
این خوان بهترین تست برای سنجش توانایی‌های اپتیموس وان در اتصال به شبکه است. امتیاز تعلق‌گرفته از این نرم‌افزار به گوشی 15332 بود که می‌توان آن را مناسب تلقی کرد (این امتیاز برای نوکیا C7 برابر با 4520، برای iphone 3GS برابر با 26897 و برای موتورولا دروئید 14918 بود).

سخن پایانی
شاید از خود بپرسید، چرا Optimus One برای ال‌جی توانسته این‌چنین افتخارآفرینی کند! در صورتی‌که امکانات سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای ندارد. شايد مهم‌ترين عاملي که باعث دستيابي به اين نتيجه شد، قیمت این گوشی است که زمینه‌ساز خوبی برای فروش این مدل شده‌است. در حقيقت، رعایت تناسب بین قیمت و کارایی، سبب شده تا Optimus One بالی مناسب برای اوج گیری دوباره ال‌جی باشد.


No comments:

Post a Comment