Wednesday, April 10, 2013

رابط‌کاربری «گلکسی اس ۴» چگونه است؟


دست‌اندرکاران سایت SamMobile بررسی‌هایی بر روی «گلکسی اس ۴» انجام داده‌اند و مطلب کوتاهی درباره رابط‌کاربری این اسمارت‌فون نوشته‌اند. در این نوشتار، آن‌ها درباره بعضی از قابلیت‌های گوشی صحبت کرده‌اند و به منو، صفحه‌خانگی، گالری، رابط دوربین، بخش تنظیمات و … نگاهی انداخته‌اند. در ادامه، این بررسی کوتاه را از نظر می‌گذرانید.
صفحه‌خانگی/منو
سامسونگ برای استفاده از گلکسی اس ۴، رابط‌کاربری TouchWiz Nature UX 2.0 را به کاربران معرفی کرده است. در این رابط، تعداد زیادی ویجت جدید به صفحه اضافه شده است. همچنین عملکرد لانچر تاچ‌ویز دقیقاً مانند مدل‌های پیشین است. این را می‌توان کاری هوشمندانه از سوی سامسونگ دانست؛ چرا که با این کار، دارندگان مدل‌های پیشین سری گلکسی خودشان را در محیطی آشنا می‌یابند و در نتیجه، استفاده از گوشی برای‌شان آسان‌تر خواهد بود. البته درست است که رابط‌گرافیکی جدید بیشتر به یک محیط به کمال رسیده شباهت دارد تا یک فضای دگرگون شده و جدید، ولی این به معنای آن نیست که این رابط دقیقاً مشابه همتای‌اش در گلکسی اس ۳ یا گلکسی نوت ۲ باشد. سامسونگ بخش‌های مختلفی از Nature UX را تغییر داده تا در کل، کاربران با ظاهری تازه و نو روبرو باشند.
(برای مشاهده تصاویر بیشتر می‌توانید به لینک منبع مراجعه کنید).

گالری
ما کمی از دیدن ظاهر گالری جدید ناامید شدیم، چرا که این بخش از لحاظ امکانات به پای گالری گلکسی اس ۳ و گلکسی نوت ۲ نمی‌رسد. در اینجا، برخلاف دو محصول پیشین، هیچ گزینه‌ای برای تغییر دادن سبک پیش‌نمایش‌ها (مثلاً انتخاب سبک پیش‌نمایش‌های تایزن) وجود ندارد و باید بگوییم که واقعاً کمبود آن را احساس می‌کنیم. البته ممکن است این امکان قبل از عرضه شدن گلکسی اس ۴ به آن اضافه شود. به هر حال، ما حسابی از قابلیت Content to display که امکان به نمایش درآمدن یا دیده نشدن محتواهای مختلف موجود در دراپ‌باکس، شبکه‌های اجتماعی و … را در گالری به کاربر می‌دهد، خوش‌مان آمد.

دوربین
رابط‌گرافیکی دوربین، در مقایسه با مدل‌های پیشین، کاملاً از نو طراحی شده و سامسونگ اپ دوربین را، با افزودن قابلیت‌های بسیار، از «دوربین گلکسی» (Galaxy Camera) به گلکسی اس ۴ آورده است. برخی از این قابلیت‌ها عبارت‌اند از: Dual Camera ،Drama Shot ،Sound & Shot و Story Album که به لطف رابط‌کاربری ساده و آسان، این امکانات به‌آسانی قابل دسترسی هستند. در کل، گلکسی اس ۴ یکی از بهترین رابط‌های کاربری دوربین را در یک دستگاه موبایل پیاده کرده است.

تنظیمات
به محض اینکه صفحه تنظیمات گلکسی اس ۴ را باز کنید، احساس خواهید کرد که به جای اندروید، در حال استفاده از سیستم‌عامل دیگری هستید. این به دلیل آن است که سامسونگ از المان‌های طراحی اندرویدی فاصله گرفته و تصمیم گرفته که یک رابط‌گرافیکی چند برگه‌ای را طراحی کند. با این کار، تنظیمات به ۴ بخش مختلف تقسیم شده است. هربار که یکی از قابلیت‌های هوشمند گوشی را فعال کنید، دمویی کوتاه برای‌تان پخش می‌شود که شیوه به‌کارگیری آن قابلیت را به شما آموزش می‌دهد.

حالت آسان (Easy Mode)
«حالت آسان» حالت ویژه‌ای از تاچ‌ویز است که استفاده از رابط‌کاربری در آن بسیار آسان‌تر می‌شود. به‌طور خلاصه، در این وضعیت رابط‌گرافیکی به شکل ساده و کلاسیک درمی‌آید. این قابلیت بیشتر برای کسانی در نظر گرفته شده که با رابط‌های لمسی راحت کنار نمی‌آیند. همچنین افرادی که دوست دارند از قابلیت‌های پایه‌ای گوشی استفاده کنند، احتمالاً «حالت آسان» را کارا خواهند یافت. در این وضعیت، حتی منوی تنظیمات هم به حالت ساده‌تری درمی‌آید. قابلیت فوق، اولین بار با به‌روزرسانی اندروید ۴.۱ در گلکسی اس ۳ به نمایش درآمد، ولی عملکرد آن در گلکسی اس ۴ بهتر است.

بنچ‌مارک
در پایان، ما تصمیم گرفتیم که چند بنچ‌مارک انجام دهیم و قدرت پردازشی گلکسی اس ۴ (مدل I9500 که مجهز به پردازنده هشت هسته‌ای است) را محک بزنیم. نتیجه‌های به‌دست‌آمده ما را واقعاً تحت تأثیر قرار داد؛ گلکسی اس ۴ از تمام محصولات دیگر، حتی «اچ‌تی‌سی وان» و «سونی اکسپریا زِد»، پیش افتاد. در این بررسی‌ها از Antutu و Quadrant استفاده شد که امتیاز گلکسی اس ۴ در آن‌ها به ترتیب ۲۷۴۱۷ و ۱۲۷۲۶ بود.

منبع

No comments:

Post a Comment