Sunday, May 6, 2012

گالکسی اس ۲: راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش دوام باتری











گوشی Galaxy S II در حال حاضر یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های بازار به شمار می‌رود و سامسونگ با ساخت آن، محصولات بسیاری از رقبا، از جمله اپل، بلک‌بری و نوکیا، را پشت سر گذاشته است. تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دستگاه گالکسی اس ۲ بیش در بازارهای جهانی فروخته شده و همچنین به عنوان بهترین اسمارت‌فون آندرویدی شناخته شده است. این محصول حتی عنوان «تلفن همراه سال» را در مسابقات سالانه T3 دریافت کرده است.

با این حساب همه چیز عالی است. فقط می‌ماند یک چیز: مصرف بالای باتری. این یک مشکل رایج در اسمارت‌فون‌های رده بالا است: داشتن سخت‌افزار و پردازنده قوی‌تر به مصرف بالاتر باتری می‌انجامد. گالکسی اس ۲ هم دستگاه قدرتمندی است و سخت‌افزار قدرتمندش باعث شده است که مصرف باتری آن، بالا باشد.

برای کاهش این مشکل، در ادامه به راهکارهایی برای افزایش دوام باتری و کاهش مصرف انرژی در Galaxy S II می‌پردازیم. با انجام این راهکارها می‌توانید عمر باتری بیشتری را از گوشی‌تان انتظار داشته باشید.

۱۵ راهکار برای افزایش عمر باتری و کاهش مصرف انرژی در سامسونگ گالکسی اس ۲
۱. با Samsung Kies آخرین فریم‌ور را دریافت و نصب کنید
برخی بر این گمان هستند که بخشی از مصرف بالای باتری Galaxy S II به علت باگ‌ها و مشکلات فریم‌ور است. با این حساب، بروزرسانی دستگاه به آخرین فریم‌ور باعث می‌شود که موبایل شما باگ‌های کمتری داشته باشد و دوام باتری بیشتر شود.

توجه: برنامه Samsung Kies را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. شما می‌توانید با مشاهده راهنمای ویدئویی قدم به قدم ارائه شده توسط سامسونگ، روند بروزرسانی فریم‌ور را فرا بگیرید.

۲. روشنایی صفحه را کم کنید
گرچه گالکسی اس ۲ دارای صفحه‌نمایش AMOLED Plus است و طوری طراحی شده که مصرف باتری کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه داشته باشد، ولی صفحه‌نمایش یکی از پر مصرف‌ترین اجزای تلفن همراه است. پس اگر قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه (Automatic brightness) غیرفعال کنید و روشنایی صفحه را به کمترین مقدار برسانید، دوام باتری بسیار افزایش پیدا می‌کند.

برای انجام این تنظیمات بروید به: Settings >Display > Brightness. اکنون نوار لغزاننده را، تا جایی که همچنان بتوانید به خوبی صفحه را ببینید، به سمت چپ ببرید.

۳. ویدجت‌های غیرضروری را کنار بگذارید
به یاد داشته باشید که هرچه ویدجت‌های بیشتری روی صفحه داشته باشید، باتری بیشتری مصرف خواهد شد. به ویژه، ویدجت‌هایی که به ارسال و دریافت داده از طریق شبکه می‌پردازند یا به طور خودکار عملیات همسان‌سازی (Sync) را انجام می‌دهند. بنابراین تنها ویدجت‌هایی را که واقعاً نیاز دارید نگه‌دارید.

۴. بلوتوث و GPS را خاموش کنید
تنها هنگامی که به بلوتوث و GPS نیاز دارید آن‌ها را روشن کنید. در موارد دیگر، آن‌ها را غیرفعال کنید تا مصرف باتری کاهش یابد، یا اینکه در هنگام اتصال به برق (مثلاً با استفاده از شارژر ویژه اتومبیل) از جی‌پی‌اس استفاده کنید.


۵. اتصالات 3G را غیرفعال کنید، از Wi-Fi استفاده کنید
سعی کنید به جای اتصالات 3G، بیشتر از وای-فای استفاده کنید. جابجایی داده‌ها با اتصالات 3G نسبت به وای-فای، باتری بیشتری مصرف می‌کند. ضمناً در زمانی که به این اتصالات نیاز ندارید، آن‌ها را خاموش کنید.



۶. آنتن‌دهی کم، مصرف باتری را افزایش می‌دهد
هنگامی که اسمارت‌فون شما در محلی باشد که آنتن‌دهی خوبی ندارد، باتری بیشتری مصرف می‌کند تا سیگنال و ارتباط بهتری را با آنتن مخابراتی به دست آورد. پس بهتر است مطمئن شوید که تلفن همراهتان در وضعیت آنتن‌دهی بالایی است. اگر در منطقه‌ای سیگنال‌های 3G ضعیف است، می‌توانید اتصال 2G را انتخاب کنید.
۷. در صورت امکان، قابلیت همسان‌سازی خودکار (Auto Sync) را غیرفعال کنید.
همان‌طور که گفته شد، جابجایی داده‌ها به مصرف بیشتر باتری می‌انجامد. با غیرفعال‌کردن آن دسته از برنامه‌های پس‌زمینه که به همسان‌سازی خودکار می‌پردازند، مانند نرم‌افزارهای فیس‌بوک، جیمیل و توئیتر، شما می‌توانید مصرف باتری را به میزان زیادی کاهش دهید. چنانچه لازم است که از قابلیت Auto Sync استفاده کنید، می‌توانید دفعات به‌روزرسانی آن را کاهش دهید (فاصله زمانی طولانی‌تری را برای به‌روزرسانی‌ها انتخاب کنید).

۸. اعلان‌های Samsung Apps را غیرفعال کنید
اگر از سیستم اعلام اعلان‌های (Notifications) سامسونگ‌اپز استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.
برای این کار بروید به: Settings >Application > Samsung Apps > Off

۹. حسگر حرکتی را غیرفعال کنید
تنها زمانی حسگرهای حرکتی گالکسی اس ۲ را فعال کنید که از آن‌ها استفاده می‌کنید. در هنگامی که از مواردی همچون قابلیت تشخیص دبل‌کلیک، چرخش صفحه و … استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید. با این کار ممکن است مصرف باتری‌تان مقداری کاهش بیابد.

۱۰. استفاده از پس‌زمینه ساده مشکی و عدم استفاده از والپیپرهای متحرک
بسیاری از دستگاه‌های موبایل، از جمله گالکسی اس ۲، در زمانی که صفحه پس‌زمینه مشکی باشد کمتر از پس‌زمینه سپید رنگ، باتری مصرف می‌کنند. این به دلیل آن است که در این زمان، تقریباً هیچ نور پس‌زمینه‌ای (Backlight) در پشت صفحه وجود ندارد. لطفاً به خاطر داشته باشید که استفاده از پس‌زمینه متحرک و انیمیشنی مصرف باتری را افزایش می‌دهد: کار بیشتر پردازنده = مصرف بیشتر باتری.

۱۱. برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید
گالکسی اس ۲ یک مینی‌کامپیوتر با پردازنده دو هسته‌ای است و در مالتی‌تسکینگ، بسیار قدرتمند عمل می‌کند. ولی دلیلی ندارد که بخواهید نرم‌افزارهای در حال اجرا در پس‌زمینه، پردازنده را مشغول و باتری شما را مصرف کنند. بنابراین توصیه می‌شود که تمام برنامه‌هایی را که در پس‌زمینه هستند و نیازی به آن‌ها ندارید، ببندید.

۱۲. مجموعه نرم‌افزارهای بدون کاربرد را غیرفعال کنید
تعداد زیادی برنامه‌ از پیش‌نصب‌شده بر روی گالکسی اس ۲ وجود دارند. اگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، غیرفعالشان کنید. برنامه Titanium Backup Pro به شما امکان می‌دهد که در صورت لزوم برنامه‌هایی مانند Email ،Social Hun و Maps را غیرفعال کنید. البته قبل از استفاده از این برنامه، باید گوشی خود را Root کنید.
 ۱۳. فرکانس پردازنده را پایین بیاورید
پردازنده قدرتمند ۱.۲ گیگاهرتزی گالکسی اس ۲ یکی از پرمصرف‌ترین قطعات این محصول است. اگر به توان پردازشی بالایی نیاز ندارید، می‌توانید با برنامه SetCPU فرکانس و ولتاژ مصرفی پردازنده را پایین بیاورید. به این عملیات اصطلاحاً Underclock (برعکس Overclock) و Undervolt گفته می‌شود. پیش از استفاده از این برنامه، باید گوشی خود را Root کنید.

۱۴. برنامه JuiceDefender را دانلود و نصب کنید
برنامه JuiceDefender تا به حال بیش از ۵ میلیون بار از آندروید مارکت دانلود شده است. این برنامه می‌تواند دوام باتری گالکسی اس ۲ شما را افزایش دهد. این مجموعه دارای نرم‌افزار مدیریت انرژی قدرتمند و در عین حال ساده‌ای است که برای افزایش عمر باتری دستگاه‌های آندرویدی، طراحی شده است. JuiceDefender به طور خودکار به مدیریت مصرف انرژی، در زمان‌هایی مانند فعال/غیرفعال سازی اتصالات 3G/4G و Wi-Fi، می‌پردازد.

JuiceDefender را می‌توانید از Android Market به رایگان دریافت کنید. اگر هم نسخه قدرتمندتری را نیاز دارید، می‌توانید JuiceDefender Ultimate را، با قیمتی حدود ۶.۸۳ دلار، دانلود کنید.

۱۵. از رام‌ها و فریم‌ورهای سفارشی استفاده کنید
رام‌ها و فریم‌ورهای سفارشی (بسیاری از تنظیمات و بهینه‌سازی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید مصرف باتری را بهبود ببخشید. اگر پس از انجام راهکارهای بالا همچنان مصرف باتری دستگاهتان بالا است، می‌توانید از این راهکار استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که استفاده از رام‌ها و فریم‌ورهای سفارشی، باعث می‌شود که دستگاهتان از گارانتی خارج شود.

منبع:



No comments:

Post a Comment