Monday, September 10, 2012

معرفی سرویس ضدسرقت Samsung Dive

بحث امنیت اسمارت فون ها و راهکارهای مقابله با سرقت آنها همواره یکی از دغدغه های کاربران این محصولات پرطرفدار می باشد. این موضوع شرکت های مختلف در زمینه تولید اسمارت فون و همچنین شرکت هایی که در زمینه مسائل امنیتی مشغول به فعالیت می باشند را به ارائه راه حل هایی واداشته است تا صاحبان این محصولات با خیال آسوده تری از آن ها لذت ببرند.
یکی از سرویس هایی که توسط شرکت های امنیتی در زمینه نرم افزارهای آنتی ویروس معرفی شده است نرم افزار Anti-Theft می باشد که عمدتا در کنار مجموعه های آنتی ویروس خود به صورت رایگان برای اسمارت فون ها عرضه میکنند. به عنوان مثال شرکت های امنیتی Norton، F-Secure، Avast و چند شرکت دیگر اقدام به عرضه Anti-Theft کرده اند که عمدتا از ۲ روش رایج در این زمینه استفاده می کنند :
روش اول: با استفاده از اینترنت و سرویس های تحت وب
روش دوم: با استفاده از پیام کوتاه(SMS)
هرکدام از روش های ذکر شده مزایا و معایبی نسبت به همدیگر دارند. در روش اول کاربر بدون در نظر گرفتن سیمکارت موجود بر روی دستگاه صرفا از طریق اکانتی که در نرم افزار یاد شده قبلا تعریف کرده است با اسمارت فون خود ارتباط برقرار میکند. در روش دوم کاربر از طریق پیام کوتاه (SMS) کلماتی را که قبلا به عنوان کلمات کلیدی در نرم افزار تعریف کرده است را به شماره خود ارسال می کند و نرم افزار به صورت هوشمند با شناسایی متن پیام، یکی از کارهای مورد نظر کاربر را انجام می دهد. مزیت روش اول آن است که محدودیتی در شماره سیمکارتی که در داخل دستگاه موجود است وجود ندارد و صرفا اتصال اسمارت فون به اینترنت جهت ارتباط با آن کافی می باشد، اما اشکال این روش آن است که در صورت قطع ارتباط اینترنت دستگاه سرویس غیرفعال می گردد ،اما در روش دوم این مشکل وجود ندارد و نیازی به اتصال گوشی به اینترنت نمی باشد اما اشکال آن این است که صرفا با سیم کارت شخص کار می کند و با تعویض آن امکان برقراری ارتباط از بین می رود. هرچند با فعال نمودن امکاناتی امنیتی از قبل نظیر ارسال پیام کوتاه به شماره مورد نظرتان که در بخش منوی Security دستگاه تعریف می شود، پس از تعویض سیمکارت گوشی به صورت خودکار پیامی به شماره مورد نظر ارسال می گردد.
اما در این بخش قصد داریم سرویسی را از شرکت سامسونگ خدمتتان معرفی کنیم که بر پایه روش اول یعنی همان فرض برقراری ارتباط با اینترنت استوار است و در تمامی گوشی های اندرویدی این شرکت (برای اسمارت فون های با سیستم عامل بادا هنوز این تست انجام نشده است) می توانید از این قابلیت استفاده کنید. با توجه به کاربران پرشمار اسمارت فون های سامسونگ در کشورمان شاید این راهکار بتواند برای خیلی از کاربران آن ها مفید واقع شود.
قبل از هرچیز شما نیازمند یک اکانت شرکت سامسونگ می باشید که توسط آن می توانید از سرویس های این شرکت نظیر Media Hub، Reader Hub، Family Story، All Share Play، ChatOn، Samsung apps، SamsungDive و چند سرویس دیگر استفاده کنید. این اکانت در بین تمامی این سرویس ها مشترک بوده و شما با تعریف یک اکانت در یکی از سرویس های یاد شده قادر خواهید بود در سایر سرویس ها از آن استفاده نمایید. با توجه به اینکه بیشتر کاربران اسمارت فون های سامسونگ در Samsung apps کاربری ایجاد می کنند میتوانید از همان در این بخش نیز استفاده کنید، فقط فراموش نشود که اکانت مورد نظر حتما باید در اسمارت فون ثبت شده و دستگاه با آن کار کند.
ابتدا به آدرس www.samsungdive.com مراجعه کنید و با Account خود وارد سیستم شوید.

Track My Mobile – رهگیری موقعیت اسمارت فون بر روی نقشه Google Map :
در این بخش با کلیک بر روی دکمه Find my Mobile سرویس با اسمارت فون ارتباط برقرار کرده و با فعال کردن خودکار GPS موقعیت دقیق اسمارت فون را بر روی نقشه Google Maps نمایش می دهد. همچنین با انتخاب گزینه Start Tracking می توانید از جابجایی اسمارت فون در طول ۱۲ ساعت و به فاصله های زمانی ۱۵ دقیقه ای مطلع شوید. با کلیک بر روی ساعات ثبت شده می توانید از موقعیت دستگاه در آن لحظه اطلاع یابید.
Lock My Mobile – قفل نمودن و نیاز به وارد کردن کد جهت ادامه کار :
در صورت سرقت اسمارت فون شما قادر خواهید بود که در این بخش با تعریف یک رمز ۴ رقمی جهت ادامه کار دستگاه آن را قفل نمایید و امکان کار کردن با آن را از بین ببرید. این رمز جدای از Phone Lock و Sim Lock می باشد و یک قفل جداگانه جهت افزایش امنیت گوشی می باشد که توسط شرکت سامسونگ طراحی شده است و می توانید با ثبت پیغامی با زبان دلخواه از جمله زبان فارسی، آن را بر روی صفحه اسمارت فون در هنگاه قفل شدن آن به نمایش بگذارید. همچنین قادر خواهید بود که با تعریف شماره اختصاصی جهت برقراری تماس گوشی به سرقت رفته با آن این امکان را فراهم کنید که فرد سارق فقط بتواند با آن شماره تماس برقرار کند و گوشی به صورت خودکار این شماره را در لیستی که در تنظیمات دستگاه جهت ارسال SMS در صورت تعویض سیمکارت وجود دارد قرار می دهد.
Ring My Mobile – به صدا درآمدن زنگ آلارم :
فرض کنید که شما اسمارت فون خود را در لابلای کتاب ها و وسایل گم کرده اید و با گرفتن شماره آن قصد دارید مکان آن را پیدا کنید. حال اگر گوشی شما در حالت سکوت Silent باشد چاره کار چیست؟ سامسونگ برای این مشکل هم راه حلی ارائه داده است و با مراجعه به این بخش و کلیک بر روی دکمه Ring اسمارت فون به صورت خودکار از حالت سکوت خارج شده و با تمامی قدرت شروع به پخش زنگ آلارم می کند و تا زمانی که شما دکمه مورد نظر بر روی صفحه اسمارت فون را فشار ندهید صدای آلارم به مدت ۱ دقیقه قطع نخواهد شد
Call/Message Forwarding – سرویس انتقال تماس ها و پیام های کوتاه :
در این بخش امکان انتقال تمامی تماس های ورودی و پیام های دریافتی به شماره مورد نظرتان فراهم می شود. با فعال کردن این سرویس به صورت خودکار تمامی تماس ها و پیام هایی که با اسمارت فون برقرار می شود به شماره تعیین شده ارسال شده و هیچگونه دریافتی توسط اسمارت فون صورت نمی گیرد. این سرویس می تواند در مواردی مانند فراموش کردن اسمارت فون در منزل یا محل کار مفید باشد.
Call Logs – لیست تماس های برقرار شده با اسمارت فون :
در این بخش با کلیک بر روی دکمه Retrieve اسمارت فون، تمامی تماس های برقرار شده اعم از خروجی، ورودی، عدم پاسخ و قطع شده را به سرویس ارسال می کند و در لیستی با تفکیک رنگی امکان مشاهده همه آن ها با هم از یک هفته پیش فراهم می گردد.
Wipe Out Data – حذف تمامی اطلاعات اسمارت فون :
این مرحله به معنی قطع امید از بازگشت اسمارت فون و اطمینان از سرقت آن می باشد و از حساسیت فوق العاده بالایی برخوردار است زیرا تمامی اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه شامل حافظه داخلی و همچنین حافظه اضافی یا همان SD Card و اطلاعات موجود بر روی سیمکارت را حذف کرده و تنظیمات اسمارت فون را نیز به حالت کارخانه یا همان Master Reset بازمی گرداند.
با توجه به حساسیت فوق العاده بالا و مسئولیت سنگین این کار سامسونگ یک تعهد نامه سفت و سخت را از شما می گیرد و مسئولیت هرگونه سوء استفاده از آن را برعهده شما می گذارد. به هر حال همان طور که اشاره شد این مرحله به معنی قطع امید از بازگشت اسمارت فون می باشد و در شرایط عادی به هیچ وجه توصیه نمی شود.
Unlock My Screen – از بین بردن قفل محافظ صفحه :
فرض کنید که کسی برای شوخی با شما رمز محافظ صفحه یا Pattern آن را تغییر داده باشد. چاره کار چیست؟ تقریبا اسمارت فون به حالت غیرقابل استفاده تبدیل می شود. راه حل پیشنهاد شده در این بخش ارائه داده شده است و با کلیک بر روی دکمه Unlock قفل محافظ از بین می رود.
اما در نهایت نکاتی وجود دارند که باید از آن ها اطلاع داشته باشید :
۱- جهت استفاده از این سرویس لازم است در منوی Settings و در بخش Security گزینه Remote Controls را فعال کنید تا اجازه کنترل از راه دور اسمارت فون فعال شود. در حالت پیش فرض این امکان فعال می باشد.
۲- این سرویس با اینترنت کم سرعت همراه اول و ایرانسل تست شده و هیچ مشکلی با آنها ندارد فقط مقداری زمان پاسخگویی و اعمال تغییرات طولانی تر می شود.
۳- استفاده از این سرویس می تواند در مواردی غیر از سرقت هم به کار رود به عنوان مثال از امکاناتی مانند انتقال تماس و پیام ها یا دریافت لیست تماس ها و همچنین زنگ آلارم می توانید در شرایط عادی نیز استفاده کنید.


منبع: 
pcwar

No comments:

Post a Comment