Friday, August 17, 2012

معرفی پردازشگر Exynos 5 Dual سامسونگ


اگر می خواهید پردازشگر قدرتمند بعدی برای تلفن های هوشمند را بشناسید، لازم است که با Exynos 5 Dual آشنا شوید که حالا مشخصات فنی بیشتری از آن می دانیم. نخستین چیپ بر پایه کورتکس A15 که تا اواخر سال جاری میلادی روی تلفن های هوشمند جدید حاضر می شود.

یکی از گجت هایی که آن را با این پردازشگر خواهیم دید، تبلتی 11.8 اینچی است که سامسونگ قصد دارد تا پایان سال آن را وارد بازار کند. و نکته جالب اینجا است که این چیپ از رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل پشتیبانی خواهد کرد. وقت اش رسیده که سراغ مهم ترین مشخصات فنی این پردازشگر برویم.

کورتکس A15

شاید این عبارت زیاد برای شما آشنا نباشد. اما این نسل جدید پردازشگرهای ARM است که قرار است جایگزین نسل قبل بشود که کورتکس A9 نام دارد. این پردازشگر که با شماره مدل Exynos 5250 وارد بازار می شود به خوبی قادر به رقابت با پردازشگر کوالکام S4 خواهد بود که چند هفته پیش با آن در نارنجی آشنا شدید. پردازشگر دو هسته ای سامسونگ با سرعت 1.7GHz دیرتر از راه میرسد اما ادعا می کند که نسبت به پردازشگر دو هسته ای کوالکام بهتر عمل می کند. شرکت کوالکام مدل ۴ هسته ای پردازشگر اش را هم تا پایان سال وارد بازار می کند و سامسونگ نیز قرار است کمی دیر تر مدل ۴ هسته ای این پردازشگر را تولید کند.

معماری جدید برای پردازش گرافیکی: Mali-T604

ARM_Mali-T604-Architecture_675-600x385_narenji.jpg
اینجا با یک جی پی یو جدید هم مواجه هستیم. شرکت ای آر ام هر ۵ سال یک بار معماری پردازشگر گرافیکی اش را تغییر می دهد و در این پردازشگر با معماری جدید Midgard مواجه هستیم. به همین خاطر این یکی از نخستین چیپ های بازار با معماری جدید به حساب می آید.

گفته می شود معماری جدید از برخی جهات حتی نسبت به کنسول های بازی فعلی هم قدرتمند تر عمل می کند. و شاهد نسل جدیدی از بازی ها با گرافیک قدرتمند تر و عکاسی بهتر خواهید بود.

پشتیبانی از رزولوشن WXQGA

wqxga-bandwidth_narenji.jpg
اکثر تبلت های اندرویدی فعلی دارای رزولوشن 1280 در 800 پیکسل هستند. اما زمان اش رسیده وارد نسل بعدی 2560 در 1600 بشوند. برای اینکه این همه اطلاعات به راحتی به نمایشگر برسد، پردازشگر جدید از سرعت انتقال اطلاعات 12.8GB/s پشتیبانی می کند.

در کنار آن پردازشگر جدید از فناوری به نام PSR پشتیبانی می کند که سبب می شود مصرف انرژی نمایشگر هنگام نمایش تصاویر استاتیک تا ۲۰ برابر کمتر شود. مثلا هنگامی که در حال مطالعه کتاب هستید یا یک عکس را نگاه می کنید.

پشتیبانی از ویدیو تمام اچ دی ۶۰ فریم در ثانیه

wifi-display-works-600x417_narenji.jpg
پردازشگر Exynos 5 Dual از ویدیوهای 1080p با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه برای decoding/encoding پشتیبانی می کند. به این معنی که می توانید با این کیفیت، ویدیو ضبط کنید یا تلفن تان را با پورت اچ دی ام آی به تلویزیون متصل و ویدیو های سه بعدی را با آن پخش کنید.

پردازشگر جدید از فناوری WiFi Display هم پشتیبانی می کند. در این تکنولوژی می توانید ویدیو و یا هر چیز دیگری را از طریق تبلت یا تلفن، روی تلویزیون استریم کنید. Exynos 5 Dual می تواند این کار را برای ویدیوهای اچ دی ۳۰ فریم بر ثانیه به راحتی انجام بدهد.

پشتیبانی از USB 3.0

USB3-microb-bl_narenji.jpg
این هم یکی دیگر از نخستین هایی که توسط Exynos 5 Dual وارد بازار تلفن های هوشمند میشود. پشتیبانی از USB 3.0 تا بتوانید انتقال اطلاعات را با سرعت 5Gbps انجام دهید. ده برابر سریع تر از نسل قبل و حالا دیگر برای انتقال فایل روی تلفن تان کمتر منتظر می مانید.

ضمن اینکه اینجا از USB Host هم پشتیبانی می شود بنابراین می توان انواع ابزارهای یو اس بی جانبی مانند کیبرد و هاردهای اکسترنال را به تلفن تان متصل نمود.

اگر بخواهیم به طول خلاصه بگوییم Exynos 5 Dual و S4 Pro احتمالا بهترین پردازشگرهای سال ۲۰۱۲ هستند. و تا پایان امسال به دنبال رقیبی برای آنها نباشید. سال آینده البته منتظر از راه رسیدن Tegra4 و Exynos 5 Quad خواهیم بود.

منبع: narenji

No comments:

Post a Comment