Sunday, April 8, 2012

ترفند هایی برای عکاسی بهتر با Galaxy S II - بخش دوم


تراز سفیدی (White Balance)
واژه White Balance به رنگ سفید استفاده شده توسط دوربین، که بقیه رنگ‌ها با آن تنظیم می‌گردند، گفته می‌شود. در‌واقع شرایط نورهای مختلف، میزان درجه‌های مختلفی از رنگ سفید را به وجود می‌آورند و در نتیجه، تمام رنگ‌های یک عکس، بسته به آن تغییر می‌کنند.
موارد استفاده: با انتخاب گزینه‌های White Balance (با توجه به وضعیت نور محیط) می‌توانید عکس‌هایی با رنگ‌های بهتر و زنده‌تر بگیرید. گزینه‌های موجود در این بخش: نور روز، هوای ابری، لامپ‌های رشته‌ای و نیز لامپ‌های مهتابی هستند.
کنتراست خودکار (Auto Contrast)
قابلیت Auto Contrast رنگ‌های موجود در عکس را به شکلی یکنواخت‌تر و طبیعی‌تر در می‌آورد تا درجات اشباع (Saturation Levels) در روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاط تصویر، با هم هماهنگ باشند.
موارد استفاده: در هنگام عکس‌برداری در مکان‌های پر نور و آفتابی، قابلیت Auto Contrast را روشن کنید. چرا که در غیر این‌صورت، احتمالا عکس جالبی به دست نمی‌آورید.
تنظیم میزان حساسیت به نور (ISO)
عدد ISO مقدار حساسیت سنسور دوربین به نور را نشان می‌دهد. هرچه میزان ISO کمتر باشد، محیط باید دارای نور بیشتری باشد. بر عکس، هرچه این عدد بیشتر باشد، میزان نور کمتری برای گرفتن عکس لازم است. نکته قابل توجه این است که در درجات بالای ISO، مقدار نویز بالا می‌رود و این می‌تواند بر کیفیت عکس، اثر بدی بگذارد.
موارد استفاده: هنگامی که در نور کم عکاسی می‌کنید (مانند عکاسی از سوژه‌ای پرتحرک در فضای بسته)، درجات بالاتری از ISO را انتخاب کنید. با این کار، سرعت شاتر بیشتر می‌شود . معمولاً داشتن کمی نویز در عکس، بهتر از تار شدن آن است (در نور کم و سرعت‌های پایین شاتر، لرزش دست و حرکت سوژه می‌تواند باعث تار شدن عکس شود).
نوردهی (Exposure)
واژه Exposure به مقدار کل نوری که در حین گرفتن عکس، به سنسور می‌رسد گفته می‌شود. بیشتر افراد، قابلیت Auto Exposure گوشی گالکسی اس ۲ را روشن باقی می‌گذارند تا دوربین به طور خودکار، میزان نوردهی را تنظیم کند و عکس‌های با کیفیت‌تری تحویل دهد.
موارد استفادهاگر می‌خواهید کیفیت عکس‌تان بهتر شود و تصاویر هنری‌تری بگیرید، بخش Exposure را تنظیم کنید.
نور سنجی (Metering)
واژه Metering برای بیان مقدار نور سوژه، به کار می‌رود. تنظیمات نور سنجی به شما کمک می‌کنند تا به بهترین میزان نوردهی (Exposure) برای عکس‌تان، دست پیدا کنید.
موارد استفادهMetering هنگامی به کار می‌آید که نور پردازی سوژه با نور بقیه محیط تفاوت داشته باشد. به طور مثال، ممکن است سوژه اصلی بسیار روشن باشد، در حالی که بقیه اجزای موجود در کادر، در تاریکی باشند.

No comments:

Post a Comment